Till dig som är arbetsgivare, chef eller HR-specialist
My next move erbjuder dig som arbetsgivare en möjlighet att stötta arbetstagaren som på grund av olika anledningar befinner sig i en svår period i livet. En livskris får allvarliga följder för individen men även för omgivningen oberoende av vad som orsakat krisen. Det kan handla om utmattning, beroende, skilsmässor, sorg eller andra kraftiga störningar i livet. Konsekvenser som påverkar individen i privatlivet men även arbetsliv i form av bristande arbetsinsats.
Känner du igen detta hos anställda eller medarbetare?
Flertalet sjukskrivningsdagar som inträffar efter helg? Påpekande från kollegor att det luktar alkohol i konferensrummet? Har någon av dina anställda nyligen förlorat körkortet? Finns det någon som alltid blir mest drucken på personalfesterna? Ja, det finns många faktorer som spelar in när du som ansvarig för personal börjar att misstänka ett en person är i början eller på väg att utveckla ett beroende och/eller missbruk. Räcker inte semesterdagarna till för att din personal kan vila upp sig, sjukskriver de sig ett par veckor in på hösten. Finns det en historia av stressrelaterade syndrom, ångest, minnesförlust, förvirring etc? Går någon i din personal genom en skilsmässa, upplever en personlig förlust eller annan svårighet?
Att agera i tid
Då arbetstagaren själv kan lida av bristande probleminsikt och/eller därtill att beroende, stress och andra psykiska påfrestningar omgärdas av både skuld och skam kan det vara svårt för dig som personalansvarig att veta när och hur du ska agera. Vid överkonsumtion av alkohol delar forskningen in detta i tre stadier: riskbruk, missbruk och beroende. Låt oss komma in i tid, innan din arbetstagare gått in i ett beroendetillstånd. Vid stressymtom, stoppa i tid och stötta din medarbetare att inte hamna i utmattning.
My next move's personal har under många år arbetat med beroendefrågor, stresshantering och förlustproblematik. Vi finns som ett stöd för att tillsammans med dig och din medarbetare planera och strukturera upp insatser. Ju längre tid som det dåliga måendet pågår, ju större kostnader för företaget, individen, omgivningen och samhället. Hela arbetsplatsen påverkas genom det personliga lidandet, omgivningens ifrågasättande, kvalitet- och produktionsbortfall, dolda kostnader och ökade sjukskrivningar. Tyvärr är det även så att ditt företags varumärke kan ta skada av en persons tillfälliga personliga problematik. Agera i tid, agera för att sätta in rätt insatser för din personal och ta hjälp av professionella på området.
Välkommen att kontakta oss för mer information.